MENU

Elena Kubičková

Elena Kubičková

Indická klasická hudba - esraj

Hudba

Samples from the album ESRAJ (2017)

Raga Lalit - alap (4 min, 9 MB)

Raga Lalit - vilambit tintal (3 min, 6 MB)

Raga Bageshri – drut tintal (8 min, 20 MB)

Novinky

Bio

Elena Kubičková vystudovala klasické housle, hrála v komorním smyčcovém orchestru. V severoindické (hindustánské) klasické hudbě se vzdělávala pod vedením houslisty a muzikologa prof. Dr. Smarajita Chakravortyho, v Indii studovala ve Váránasí u Dr. V. Balaji, zpěváka a houslisty, profesora Benaras Hindu University, a u Dr. Jibendry Narayana Goswami (1. cena v celoindické soutěži ve hře na sitár, Sangeet Academy 1995). Spolu s dalšími hudebníky vydala několik alb, z nichž některá byla využita jako filmová hudba, např. k třídílnému filmu Igora Chauna "Cesta do Indie". Účinkovala na mnoha festivalech, také v Německu, Švýcarsku, Polsku, na Slovensku a (se skupinou Damaru) na mezinárodním hudebním festivalu v italské Ferraře. Spolupracuje s tablisty Tomášem Reindlem a Fabricem Michelem. Spolu s indickými mistry (Dr. J. N. Goswami – sitár, Mani Shankar Tripathi – tabla) vystoupila mimo jiné na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2006 nebo v rámci koncertů FOK v kostele sv. Šimona a Judy. Koncertuje s programem severoindických rág, přednáší o indické hudbě (HAMU, JAMU). Podílí se na tanečně-hudebním projektu Damaru, založeném na klasickém indickém tanci kathak, indických rágách a dalších hudebních a scénických prvcích. Album indických rág, které nahrála s tablistou Tomášem Reindlem, bylo oceněno časopisem Harmonie nejvyšším počtem bodů. Na stanici Vltava v Českém rozhlase připravovala patnáct let pravidelné noční pořady s indickou klasickou hudbou. Podmanivý zvuk esrádže a schopnost pohotově improvizovat (improvizace je velmi důležitou složkou při přednesu rág) neváhá využít ve spolupráci s dalšími hudebníky ve fúzních projektech.

Esrádž je tradiční indický smyčcový nástroj. Má devatenáct strun, z toho čtyři jsou hlavní, další slouží jako struny rezonanční.

Indická klasická hudba, původně dvorská hudba, je založena na sofistikovaném systému rág, melodických vzorců, a tál, vzorců rytmických. Severoindická větev indické klasiky je artificiální žánr modální hudby, který má nepřetržitou tradici od středověku, je však stále živý a stále kultivován. Erudovaným interpretům umožňuje uplatnit vlastní invenci v řízených improvizacích.